Niacyna to ogólna nazwa kwasu nikotynowego, nikotynamidu i jego pochodnych, które przejawiają się w biologicznej aktywności nikotynaminy. Gotowa niacyna, czyli witamina B3 znajduje się w żywności, takiej jak mięso, ryby i rośliny strączkowe, a w organizmie może być syntetyzowana z aminokwasu tryptofanu, który znajduje się w białkach.

Czym jest niacyna?

Witamina B3 - gdzie kupić

Witamina B3 (PP) – niacyna to bardziej duet substancji niż osobna witamina. Zawiera dwa chemicznie spokrewnione związki: kwas nikotynowy i nikotynamid. Główną rolą jest przemiana materii: metabolizm białek oraz pozyskiwanie energii z tłuszczów i węglowodanów. Witamina B3 jest również niezbędna do oddychania komórkowego, dla poprawienia funkcji przewodu pokarmowego, serca i układu nerwowego. Utrzymuje błony śluzowe organizmu w zdrowym stanie, wpływa również na atrakcyjność zewnętrzną – stan skóry. Witaminę B 3 gdzie kupić, jako samodzielną substancję oraz w kompleksie witamin z grupy B? Niacynę można nabyć nie tylko w aptece stacjonarnej, ale także aptece internetowej. Poszukując produktu w atrakcyjnej cenie warto wybrać drugą opcję?

Ważne! Pojawienie się witaminy B3 jest nierozerwalnie związane z chorobą pelagry, na którą kiedyś chorowali Amerykanie. To właśnie niedobór pewnej substancji, którą naukowcy nazwali „PP”, prowadzi do poważnych zaburzeń neuropsychicznych i fizycznego wyczerpania. W 1913 Funk po raz pierwszy wyizolował kwas nikotynowy z drożdży. Natychmiast obniżył poziom złego cholesterolu i podniósł pacjenta na nogi.Tak oficjalnie narodziła się witamina B3 – niacyna.

Jakie pokarmy zawierają kwas nikotynowy?

Kwas nikotynowy, czyli witamina B3 jest zawarta w produktach takich jak:

  • Gryka
  • Fasola
  • Kurczak
  • Indyk
  • Tuńczyk
  • Wątroba
  • Nerki
  • Ziemniaki
  • Marchew
  • Jabłka
  • Orzeszki ziemne.

Odpowiednią dawkę witaminy B3 można otrzymać wraz z drożdżami piwnymi, chlebem żytnim, pistacjami, migdałami, chałwą i tak dalej.

Dlaczego organizm człowieka potrzebuje niacyny?

Niacyna doskonale rozpuszcza się w wodzie, obniża poziom cholesterolu i redukuje zachorowalność na zawał serca. Witamina B3 doskonale wpływa również na naczynia krwionośne – rozszerza je, tym samym obniżając ciśnienie krwi. Ma korzystny wpływ na krążenie krwi. Mówiąc najprościej, przyspiesza to. Kwas nikotynowy jest niewidzialnym aniołem stróżem ludzkiego serca. Zwalcza cholesterol, zwiększa poziom hemoglobiny oraz normalizuje metabolizm tłuszczów i białek. Ważną funkcją witaminy jest udział w regulacji metabolizmu tłuszczów – lipoprotein. Wysoki poziom lipoprotein o niskiej gęstości (LDL) i niski poziom lipoprotein o wysokiej gęstości (HDL) we krwi przyczynia się do rozwoju miażdżycy (odkładania się blaszek na ściankach naczyń krwionośnych), która jest przyczyną chorób układu krążenia. Niacyna normalizuje stosunek LDL do HDL, a także hamuje uwalnianie kwasów tłuszczowych z komórek tłuszczowych (adipocytów) do krwi. Po każdym posiłku kwas nikotynowy stymuluje sok żołądkowy i enzymy, które pomagają nasycić organizm energią i składnikami odżywczymi. Witamina B3 syntetyzuje hormony. Zapewnia również normalne widzenie i pomaga przyswajać białko z pokarmów roślinnych – zieleni, warzyw i owoców.

Dzienna wartość kwasu nikotynowego

Dawka niacyny zależy od wieku i aktywności fizycznej osoby. Na przykład dla dzieci do sześciu miesięcy wystarczy 6 mg dziennie. Dzieci poniżej szóstego roku życia potrzebują już 13 mg dziennie. Ale dorośli mężczyźni i kobiety potrzebują średnio od 15 do 20 mg dziennie. Niekontrolowane przyjmowanie kwasu nikotynowego powoduje alergie i wrzody. Dlatego nie można go nadużywać.

Jakie są objawy niedoboru niacyny w organizmie?

Przy niedoborze niacyny pojawiają się zawroty głowy i migrena. Nastrój się pogarsza, osoba staje się drażliwa i nerwowa. Cierpi na bezsenność. Wszystko to prowadzi do stresu, obniża się odporność. Mogą wystąpić zaparcia lub przeciwnie, biegunka. W zaawansowanych przypadkach pojawia się zaburzenie neuropsychiatryczne i dochodzi do zachorowania na pelagrę. Której objawami klinicznymi są zaburzenia nerwowe i psychiczne. Witamina B3 jest bardzo często polecana osobom starszym. Zapewnia wydajniejsze oddychanie komórkowe. Z niedoborem niacyny następuje szybkie zmęczenie, bóle głowy, zgaga, łuszczenie się skóry twarzy, dłoni, pękanie błon śluzowych jamy ustnej. Niedobór witaminy B3 w organizmie (hipowitaminoza) wiąże się z niedostatecznym przyjmowaniem jej z pokarmem, chorobami przewodu pokarmowego, dziedzicznymi zaburzeniami metabolizmu tryptofanu (choroba Hartnupa).  

Niacyna jest potrzebna:

  • Do metabolizmu tłuszczów i węglowodanów, a także do syntezy białek
  • Do pracy układu nerwowego i mięśniowego, do prawidłowego tworzenia i utrzymania tkanek skóry i przewodu pokarmowego oraz do poprawy stanu  skóry
  • Do poprawienia krążenia i unormowania cholesterolu w organizmie oraz obniżenia poziomu trójglicerydów we krwi.

Syntetyczna forma niacyny, nikotynamid, może u niektórych osób powodować depresję. Wiadomo również, że w przypadku przekroczenia dziennej dawki może dojść do uszkodzenia wątroby. Dlatego trzeba przyjmować witaminę B3 po konsultacji z lekarzem, jako suplement diety. Obecnie nie ma problemu z zakupem witaminy B3, nie trzeba nawet wychodzić z domu, wystarczy zamówić odpowiednią ilość w aptece online.